Zorgeloos zonnen? 9 tips

dinsdag 15 juni 2021

De zon is gezond maar elk uur van de dag in de zon zitten, is niet goed voor de huid. Je huid wordt er niet alleen ouder door, maar het kan zelfs gevaarlijk zijn om dit te doen. In dit blog geef ik je 9 tips waarmee je toch zorgeloos kunt zonnen.

De zon zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit. Letterlijk en figuurlijk. De huid kleurt door aanmaak van beschermend pigment iets donkerder. Je loopt er dan niet meer zo bleekjes bij. De zon zorgt ook voor aanmaak van vitamine D. Deze vitamine hebben we nodig om gezond te blijven. Vitamine D speelt namelijk een belangrijke rol bij het in stand houden van je weerstand. Tevens goed voor sterke tanden en botten.

1. Geniet van de zon

Maar doe dit met mate. Zolang je je huid langzaam blootstelt aan de zon werkt het beschermingsmechanisme. Elke huid bevat pigmentcellen. Dit is een bruine kleurstof die de huid tegen uv-straling beschermt. Wanneer de huid gebruind is, dringen er minder uv-stralen door de huid. Maar dat betekent niet dat het minder gevaarlijk is. Ga dus niet de hele dag in de zon zitten, maar een paar uur per dag.

2. Geen zon tussen 12 en 4

Waarom is deze tijd zo cruciaal? Omdat in de zomer de zon loodrecht boven onze aarde staat. De zonnestralen zijn dan op zijn sterkst. Door corona is de lucht schoner geworden (minder auto’s op de weg, minder vliegverkeer). De stralen komen dus nog sterker op onze huid terecht. Er is nu geen barrière zoals de ozonlaag die ons extra bescherming biedt.

3. Laat de huid voorzichtig wennen aan de zon

Elke dag een beetje langer zonnebaden is de oplossing. Wanneer je weinig in de zon hebt gezeten, zal de huid ook sneller reageren op uv-stralen. Je beschermingsmechanisme werkt nog niet zoals zou moeten. De huid kleurt sneller rood en verbrandt dan sneller. Te veel uv-straling in één keer is schadelijk voor je huid en voor je gezondheid. Uv-stralen verouderen je huid. Fijne lijntjes gaan diepere lijntjes worden. Uiteindelijk worden dit de rimpels. Wie zo min mogelijk rimpels wil, kan beter zo min mogelijk zonnen. Ga zonnebaden en let op de tijd. Bouw deze tijd langzaam uit, totdat je huid er aan gewend is. Zo krijgt je huid een gezonde kleur, zonder te verbranden.

4. Laat je huid wennen aan de zon

Ook kun je een korte zonnebankkuur doen om je huid te laten wennen aan de zon. Vooral wanneer jij een lichte huidskleur hebt of wanneer je snel verbrandt. Je huid moet nog wennen aan de zon. Een korte zonnebankkuur is dan een ideale oplossing om je huid alvast voor te bereiden op de zon. Je zet je beschermingsmechanisme alvast aan het werk. Doe dit ook bijvoorbeeld wanneer je naar zonnige oorden gaat waar de zon hoger aan de hemel staat. Maar ook op wintersport. De uv-straling is sterker omdat de sneeuw het zonlicht weerkaatst. Doe dit ook bijvoorbeeld wanneer je naar zonnige oorden gaat waar de zon hoger aan de hemel staat. Maar ook op wintersport. De uv-straling is sterker omdat de sneeuw het zonlicht weerkaatst.

5. Smeer je ‘s ochtends al in

Ga je toch lang de zon in? Smeer je dan ‘s morgens nà het douchen al in met een zonnebrand. Gebruik voor je gezicht een sunblocker met een hoge SPF factor. Voor het lichaam kun je een lagere SPF factor gebruiken omdat de huid van je lichaam wat dikker is. Behalve de plekken waar nooit de zon komt, hebben dan weer wel extra bescherming nodig. Herhaal dit smeren. Hoe vaak? Dit is afhankelijk van welk huidtype je bent.

6. Smeer elke twee uur

Smeer je huid minstens elke twee uur opnieuw in en indien nodig vaker, afhankelijk van je huidtype dus. Hoe lichter de huid hoe vaker je smeert. Wanneer je buiten sport, smeer je je van tevoren ook goed in. Kwetsbare plekken zijn je neus, oren en schouders. Wanneer je makkelijk transpireert, smeer je dan vaker in, dus vaker dan eens per twee uur. Zweet (vocht) werkt als een soort lens en verandert het brandpunt. Waardoor zonnestralen intenser worden. Hetzelfde geldt voor nat in de zon liggen. Ook door zout (zee)water heb je te maken met extra reflectie van de uv-stralen. Je huid heeft ook dan extra bescherming nodig. Nà het zwemmen dus ook weer extra smeren. Ook al vermeldt het zonnebrandmiddel dat het waterproof is, toch doen.

7. Met een zonnebrandproduct wordt je ook bruin

Met zonnebrand help je je huid extra te beschermen tegen uv-straling. Het is een fabel dat je met een zonnebrandproduct minder bruint. Je beschermingsmechanisme is al aan het werk en zorgt voor een diepere en egalere kleur. Wie zich onvoldoende beschermt tegen de zon, loopt de kans om lelijk te verbranden. Een lichte verbranding geeft een rode, roodbruine en soms pijnlijke huid. De rode kleur is een waarschuwingssignaal. Meestal ontdek je dat te laat, bijvoorbeeld wanneer je gaat douchen. Dan voel je pas hoe gevoelig je huid is. Bij ernstige verbranding ontstaan blaren en is de huid rood gezwollen. Het zonnebaden kun je dan voorlopig vergeten. Van belang is om verbranding zoveel mogelijk te voorkomen. En je huid krijgt echt ook een kleurtje zónder te verbranden.

8. Draag een pet of zonnnehoed

Draag een pet of zonnehoed. Zeker wanneer je weet dat je voor langere tijd in de zon loopt, fietst, sport, zwemt of een dagje aan het strand bent. Ik draag zelfs een pet en zonnebril tijdens het zwemmen. De weerkaatsing van het water en onze mooie witte stranden reflecteren en versterken de uv-stralen. Een pet beschermt je gezicht extra. Zo voorkom je huidveroudering én verbranding.

9. Draag een zonnebril

Een zonnebril beschermt je huid tegen kraaienpootjes rondom je ogen. Deze ontstaan omdat je met je ogen knijpt (als je tegen het zonlicht inkijkt doe je dat automatisch). Diepere lijntjes worden rimpels! En dat wil je juist zo lang mogelijk uitstellen …

Bonus tip: Scrubben en peelen

Wil je optimaal zonnebaden en langer bruin blijven? Dan kun je minimaal 24 uur van tevoren je lichaam en gezicht scrubben of peelen. Je verwijdert hiermee de dode huidcellen die op de opperhuid liggen. Je huid is als het ware ‘bloot’ en kan nu makkelijker uv-stralen opnemen. Je huid krijgt hierdoor een diepere en egalere kleur bruin. En je huid blijft voor langere tijd er mooi en glanzend uitzien. De beste tijd om dit te doen is ’s avonds. Dan heeft je huid nog de hele avond en nacht de tijd om te herstellen.

Ga uit de zon als je huid vreemd reageert. Zoals huiduitslag, huidziekte, bultjes, jeuk, zonneallergie of bij (extreem snelle) verbranding. De huid krijgt dan meer uv-straling dan hij aan kan. Twijfel je of heb je een huidziekte, vraag advies aan je huisarts. Veilig en zorgeloos zonnebaden staan voorop.

Smeren, smeren, smeren

Wil je zonder zorgen de zon in? Dan is er maar één ding belangrijk: smeren, smeren, smeren…
Gebruik voor je gezicht altijd een sunblocker: van april tot en met september. Breng deze na het reinigen van je gezicht meteen ’s morgens op. Bij extreem zonnig weer herhaal je dit nog een keer, een half uur voordat je naar buiten gaat. Ga je sporten, wandelen, zwemmen of zonnebaden, smeer je meerdere keren op de dag in.

Gebruik bijvoorbeeld de Suntan Face Cream SPF30. Geschikt voor alle huidtypen en in een super handig formaat voor in je handtas! Gebruik voor je lichaam ’s morgens na het douchen ook een zonnebrand product. Je huid is dan dampig en lekker warm, en neemt het zonneproduct beter op.

Suntan Face Cream SPF30

Ga je sporten, wandelen, zwemmen of zonnebaden, smeer de plekken die blootgesteld zijn aan de zon, meerdere keren per dag in. Gebruik hiervoor de Sun Protection Spray SPF30. Deze lichte olieachtige zonnespray zorgt voor onmiddellijke bescherming na het aanbrengen. Je kunt deze spray via de link meteen bestellen:

Sun Protection Spray SPF30

Geniet van de zon, maar zon met mate!